سختی گیر و نحوه کار سختی گیر

بهترین هارا از ما بخواهید-با ما به روز باشید

سختی گیر و نحوه کار سختی گیر

۱۸۳ بازديد

سختی گیر رزینی :

آبها پس از جاری شدن دربستر زمین درمعرض  فعل و انفعالاتی قرارمی گیرند وحاوی املاح و موادمعدنی با درجه های مختلف سختی می شوند . هرگاه صحبت از سختی آب می شود مقصود یونهای منیزیم وکلسیم می باشد که وفور بیشتری در آب دارند به منظور حذف این سختی های آب از دستگاه سختی گیر آب استفاده می شود ؛ اما روشهای گوناگونی جهت سختی زدایی یا همان سختی گیری آب وجود دارد .یکی از رایج ترین انواع حذف سختی آب استفاده از سختی گیر رزینی می باشد . سختی گیر رزینی بمنظور حذف سختی آبهای کمتر از 700PPM استفاده می شود وجهت حذف سختی های بیش از این مقدار باید از روشهای دیگر یا انواع فیلترها استفاده نمود. سختی گیر رزینی متشکل از ستونهای رزینی ، مخزن نگهداری آب ، مخزن محلول آب و نمک و انواع شیر آلات کنترل می باشد . یکی از مواردی که در زمان سفارش و خرید یک دستگاه سختی گیر با آن روبرو می شوید  نوع شیر نصب شده بر روی دستگاه می باشد این شیرها  می تواند از انواع مختلفی همچون شیر دستی شیر اتومات وشیر نیمه اتومات باشد مورد دیگر که در انتخاب سختی گیر مد نظر است نوع و جنس مخزن سختی گیر می باشد جنس سختی گیر می تواند از نوع فایبر گلاس یا فلزی و یا طرح frp باشد.


نحوه کاردستگاه سختی گیر رزینی :

نحوه عملکرد سیستم سختی گیر رزینی به این صورت است که یون های سخت منفی در آب سخت با اتم سدیم مثبت که در رزین سختی گیر وجود دارد، جایگزین می شوند. رزین ها بایستی به طور متناوب و دوره ای احیا شوند تا از رسوب مواد معدنی و گرفته شدن آن جلوگیری شود.که عمل احیا با توجه به نوع شیر نصب شده در سختی گیر بصورت اتومات یادستی توسط محلول موجود در مخزن نمک انجام میگیرد عمل احیا با توجه به ظرفیت وبرنامه کاری سختی گیر بطور 8 یا 12 ساعته انجام میپذیرد.

همچنین برای نگهداری و جلوگیری از خروج رزین ها در قسمت پایین دستگاه و در زیر رزین ها یک صفحه مشبک و یک بستر از سیلیس استفاده می شود. بستر رزین می تواند ثابت  یا شناور باشد. در سیستم بستر ثابت حجم رزین های داخل دستگاه انبساطی ندارد و آب ورودی از بالای دستگاه وارد شده و بیشترین تبادل یونی در قسمتهای بالای بستر رزین انجام می شود و در قسمتهای پایین بستر تصفیه نهایی انجام می شود که تعیین کننده درجه خلوص آب خروجی از تعویض کننده می باشد.

با گذشت زمان، رزین های بالای بستر اشباع شده و تبادل یونی در لایه های پایین ستون بستر انجام می شود که به تدریج زمانی فرا می رسد که بقیه ستون بستر برای تعویض یون کافی نمی باشد. در نتیجه در آب خروجی از تعویض کننده، یون های ناخالص جذب نشده مشاهده خواهد شد که معرف پایان سرویس دستگاه می باشد. در این حالت، زمان احیاء نمودن رزین ها فرا می رسد. در فرآیند احیا سختی گیر رزینی از سیستم خارج و در معرض جریان آب نمک قرار می گیرد تا رسوبات آن دفع شود. سطح دستگاه با اپوکسی پوشش داده می شود تا از خوردگی آن جلوگیری شده و باعث افزایش عمر دستگاه شود. در ادامه با اجزایی یک دستگاه سختی گیر بیشتر آشنا خواهید شد البته شما می توانید با مراجعه به سایت مهتاب گستر با اطلاعات بیشتری در مورد انواع سختی گیر و مشخصات دقیق هر دستگاه وانواع شیر های منصوب بر روی دستگاه آشنا شوید .

اجزای سختی گیر رزینی :

مخزن اصلی سختی گیر

مخزن اصلی سختی گیر که می تواند سختی گیر فلزی و یا سختی گیر فایبر گلاس ساخته می شود. این مخزن دارای دریچه هایی جهت پر و خالی کردن سیلیس و رزین می باشد.

شیر سختی گیر رزینی:

شیر سختی گیر که از سه نوع شیر سولو ولو ، شیر پلی اتیلن دستی و شیر پلی اتیلن اتوماتیک برای تنظیم حالت های کاری دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

رزین تبادل یونی :

رزین تبادل یونی که اصلی ترین جزء سیستم می باشد و کار جدا کردن یون ها از آب توسط رزین صورت می گیرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد